Сила слова
28.04.2020
Багато дорослих не бачать різниці між похвалою і заохоченням. Хоча різниця між ними існує, і чимала. Похвала в нашому суспільстві в основному направлена на людину, яка щось зробила: «Ти такий молодець - зумів закінчити чверть на відмінно». Такі твердження наводять на думку: «Чи буду я, як і раніше «хорошим», якщо мені не вдасться одержати одні дванадцяти?». Або, можливо, тонший натяк: «Для того, щоб бути схвальним, мені доведеться бути успішним». Доречніший коментар, висловлений у такому повідомленні: «Це просто чудовий табель, ти повинен бути по справжньому радим». Або ж «Що ти думаєш із приводу своїх оцінок? Ти хочеш про це поговорити? Чи можу я чим-небудь допомогти?». Основній принцип полягає в заохоченні дії, схваленні і підтримці будь-якого результату. Часто батьки прагнучи підбадьорити свою дитину, неправильно використовують похвалу. Вони можуть похвалити дитину тоді, коли і результат, і зусилля незначні або незадовільні. Звичайно, дитина розуміє таку нещирість і більше зміцнюється у відчутті своєї неповноцінності.
Слова, які укріплюють у дитини впевненість у своїх силах:
- «Ти добре робиш». Слід заохочувати дітей тоді, коли цього не чекають. Виділяйте якусь корисну дію, здійснену дитиною або участь дитини в чомусь корисному.
- «Ти безумовно став краще вчитися» (підтримка порядку в своїй кімнаті,спортивні досягнення...). Звичайно діти дуже стараються, якщо побачать якісь поліпшення.
- «Ми любимо тебе,але нам не подобається те, що ти робиш». Дитина ніколи не повинна подумати, що її не люблять батьки, навіть, якщо вона зробила помилку або погано вчинила.
- «Ти можеш мені допомогти... ти мені допомагаєш...». Діти хочуть бути корисними, але іноді ми не даємо їм такої можливості.
- «Давай спробуємо разом». Діти, які вважають, що вони повинні все робити ідеально, часто бояться спробувати щось нове через страх зробити помилку.
- «Отже, ти зробив помилку!». З тим, що відбулося, вже нічого не зробиш, але людина завжди може вчитися на своїх помилках.
- «Продовжуй спроби. Не здавайся!». Це може допомогти дітям, які готові здатися, коли вони не досягли успіху.
- «Я думаю ти зможеш виправити ситуацію, якщо тобі знадобиться моя допомога, я завжди готовий це зробити». Дорослим потрібно виразити впевненість у тому, що діти в змозі вирішити свої проблеми, якщо їм надати таку можливість.
- «Я розумію, що ти відчуваєш ( не із співчуттям, а зі співпереживанням), але я упевнений, що ти з цим впораєшся». Тут знову виражається упевненість, що дитина може справитися зі своїми проблемами.
- «Я відмітив, як наполегливо ти над цим трудився». Я по справжньому захоплююсь твоєю завзятістю і здатністю не здаватися. Діти відчувають задоволення, коли їх зусилля відмічені.
Слова, що знижують упевненість у своїх силах:
- Ти міг би зробити краще.
- Давай я покажу тобі, як робити.
- Якщо це можуть зробити діти молодші за тебе, то зможеш і ти.
- Не забруднися.
- Будь уважним.
- Я вже говорив тобі тисячу разів.
- Коли ти станеш відповідальним?
- Якби ти тільки прислухався до мене...
- Чому ти не використовуєш свої потенційні можливості?
- Ти зможеш це зробити, якщо тільки працюватимеш.
- «Дев'ятка» цілком гарна оцінка, але якщо ти працюватимеш трохи більше, то ти зможеш отримати «відмінно».
- Я в твої роки вчився лише на відмінно.
- А ось твій сусід робить краще.
- Твій брат вчився краще.
- Якби ти постарався, то теж зміг би вчитися(стати таким товариським, спортивним...), як твоя сестра.
